5 tips om lycka

Forskare i University College London tror sig ha kommit på receptet. Det är lika viktigt med alla delarna i den här formeln så det hjälper inte att ha tre eller fyra utan alla 5 ska vara uppfyllda.

Och här kommer de:

  1. Emotionell Stabilitet
  2. Beslutsamhet/Envishet
  3. Självkontroll/Kontroll
  4. Optimism
  5. Ansvarstagande

Tittar vi på dem var för sig hur gör man?

Emotionell Stabilitet

Känslor kan vara förlamande, förlösande, förstörande eller förvillande. Känslor vill ofta dra oss iväg mot sådant vi inte kan kontrollera. Känslor är som tankar, följer jag med på resan får jag ta konsekvenserna. Det vi kan lära oss av våra känslor är att ibland behöver vi dem men andra gånger gör de ingen nytta. Blir vi medvetna om våra känslor är det lättare för oss att se om det är känslor vi behöver eller känslor som vi inte behöver. Emotionell stabilitet innebär inte frånvaron av känslor eller hela tiden kontrollerade känslor. Det betyder att vi är med och påverkar vilka känslor som är viktiga för oss.

Beslutsamhet/Envishet

Det här är en egenskap som vi väl känner till. När vi är riktigt taggade, när vi är riktigt framåtlutade för att sno en hockeyterm. Då fixar vi det ofta. Oavsett vilka svårigheterna är. Vi har bestämt oss! När jag startade mitt företag för snart 10 år sedan bestämde jag mig för att köra minst 10 år. Jag var 55 år och efter 10 år så skulle jag gå i pension. Jag visste det skulle bli tufft och jag har hela tiden ställts inför tuffa beslut, fått fixa och ändra i planeringen. Haft utmaningar som tett sig omöjliga men jag fixade det. Hjälpen var beslutsamhet, envishet och mod.

Självkontroll/Kontroll

Ofta frestas vi människor till att försöka ha kontroll över det vi inte kan kontrollera. Vädret är en ytterlighet som vi ibland skrattar gott åt. Vi kan också försöka, med näbbar och klor, att ha kontroll över andra människor. Grattis om du vill försöka, ingen innan dig har lyckats, och du kommer inte heller att lyckas. Vill du skaffa dig kontroll? Börja jobba med dig själv. Det är där du kan få kontroll. Du kan styra över vilka tankar och känslor du vill ha, inte i alla lägen men i de flesta. Behöver du hjälp med detta så börja meditera. Det är en utmärkt sysselsättning mot mer självkontroll.

Optimism

Behöver vi förklara mer? Pessimisten och optimisten har rätt ungefär lika ofta men optimisten har roligare. Varje morgon när du stiger upp kan du bestämma dig för om du vill vara optimist eller pessimist. Om du inte bestämmer dig kan jag garantera att du blir pessimist. Det ligger i vår natur. Om du däremot bestämmer dig för att vara optimist kommer du hitta den även om du inte lyckas varje gång.

Ansvarstagande

Att ta ansvar för sig själv och sitt egna välmående är en plikt. Du har kommit till denna världen och kommer att leva ett kort och intensivt liv. Det är ditt ansvar att se till att det blir så bra det bara går. Att se sig som ett offer för olika händelser det hjälper dig inte. Det är ditt ansvar att hitta lösningen.

Om du läser den här texten märker du att det finns massor att göra för att hitta den egna lyckan. Varför inte börja med något område och se vad duk kan göra åt det. Börja i liten skala och se vad som händer runt dig. Jag garanterar att du också kommer hitta din lycka.

Du kan också beställa brevkursen ”Lyckoskolan” för 199 kr.