5 tips om hur du förebygger stressrelaterad ohälsa

headache-1557816_640Stress är en spänningsreaktion i kroppen. Vi gör oss redo för kamp. Då frisätts ämnen i vår hjärna som kortisol, adrenalin och noradrenalin. Vi utsätts dagligen för olika stressande situationer och finns det bara stunder av återhämtning emellan så leder normal stress inte till några allvarliga problem. Men ibland biter sig stressen kvar och återhämtnings-perioderna blir kortare och kortare och vi utsätts för stress, stress och stress hela tiden. Då är vi inne i en skadlig stress. Den medför att vi skaffar och stressrelaterade sjukdoms-symptom och vi börjar fungera sämre i vår vardag, vi sover sämre, vi får svårt att koncentrera oss, minnesproblematik, dåliga matvanor och därmed försämrad matsmältning, vi kan också få besvär ifrån rörelseapparaten i form av värk m.m. Därför är det viktigt att tidigt ge akt på hur spända vi är i vår vardag och se till att vi efter en stressig arbetsuppgift får tid till återhämtning.

Här kommer 5 tips på hur du själv kan förebygga ohälsa på grund av stress.

  • Djupandas. När vi stressar börjar vi andas ytligt i den övre delen av bröstkorgen. Andetagen blir korta och hastiga. Vi kan faktiskt ibland hålla andan tills vi helt enkelt måste få luft igen. Då gäller det att ge akt på sin andning. Lägg handen på magen och andas in djupt så att du kan känna din andning i magen. Gör så i 20 andetag och du kommer att märka att stressen minskar.
  • Planera in vilopauser. Du har säkert en kalender där du skriver in möten och tillfällen som är viktiga. Börja med att skriva in pauser i din kalender. Se till att det finns vilopauser varje dag i din kalender. Under dessa pauser är det viktigt att du gör något som är rogivande för dig. Kanske tar en promenad eller något annat som sänker anspänningen i din kropp. Sätt dig inte vid datorn eller ta upp din telefon utan gör något som är rogivande. Se till att få minst en halvtimmes sammanhängande vilopaus både på förmiddagen och eftermiddagen.
  • Lev långsammare. När du är stressad går allt fort, du rör dig fortare, du pratar fortare, du äter fortare, du tänker fortare och du fattar beslut fortare. Därför fungerar vi sämre i beslutsfattande när vi är stressade. Du blir också irriterad över personer som är långsamma och det ökar din stress ännu mer. Då ska du göra allt långsamt, bestäm dig för att ställa dig i den längsta kön i affären, ät långsamt, andas långsamt, gå långsamt och försök att tänka långsamt också. Efter en liten stund börjar din stress långsamt gå tillbaka. Kan du meditera så är meditiation en utmärkt aktivitet för att öka långsamheten i sitt liv.
  • Gör en sak i taget. Stress får att hoppa hit och dit och göra flera saker samtidigt. Det här ökar inte effektiviteten utan tvärtom minskar den. När vi avbryter något och påbörjar något annat tar det tid att återgå och färdigställa det första. Så därför när du märker att du har flera projekt på gång samtidigt. Bestäm dig för att göra en sak i taget.
  • Lär dig avspänning. Avspänning är att börja lyssna på kroppen och känna efter hur det känns i kroppen. Börja med huvudet och ansiktet, hur känns det? Är käkarna spända? Hur känns det i axlar och nacke? Slappna av i axlarna. Gå igenom hela kroppen på det här sättet och andas djupt precis som du ska göra. Varje andetag ska kännas ner i magen. Du kan också lyssna på en inspelad avslappningsövning via din telefon eller din dator. Det viktiga är att du går igenom hela kroppen och lyssnar på signalerna. När du blir medveten om att du är spänd är det inte så svårt att slappna av.

Det här är några sätt att se till att du inte hamnar i ohälsa på grund av stress. Stressen ska vara din vän som ser till att du får saker att hända när det behövs och inte din fiende som gör dig sjuk.